26 iunie 2010

Observator cultural, 25 iunie 2010








În nr.530 al revistei Observator cultural, din 24 iunie 2010, la rubrica FANTASY& SCIENCE FICTION, articolul Tendințe.
După ce am umblat cîteva zile prin Bookfest, după ce am asistat la lansări, după ce am stat de poveşti cu scriitori, editori, traducători, redactori, coordonatori de colecţii şi, în general, cam cu tot ce poate fi numit om implicat în editarea de carte (din nou: e vorba despre literatură F&SF, ca să ştim pe ce picior dansăm!), poate că ar fi bine să încerc să rezum acele discuţii, să încerc să trasez o schiţă a ceea ce se publică din literatura de gen. Cu alte cuvinte, să încerc să răspund la întrebarea: „Care sînt tendinţele în domeniul publicării de F&SF în România?“.

Nu ştiu de ce tot caut eu răspunsuri cîtă vreme, după cîţiva ani petrecuţi ca editor, am ajuns la concluzia că nu ştiu ce cărţi vrea publicul, nu ştiu ce ar avea succes. Dar e şi încăpăţînarea una dintre calităţile învingătorilor, aşa că nu mă dau bătut şi, iată, încerc din nou, schimbînd perspectiva de astă dată.

Să vedem, deci, ce publică editorii, ce cred ei că vrea publicul sau ce vor ei să ofere publicului-cititor. Evident, aici vorbim şi de gusturi, şi de experienţă, şi de vînzările din ultima vreme, şi de marote, idei fixe (uneori puţine, dar fixe). Fiecare editură cu redactorul ei coordonator de colecţie F&SF sau cu omul din interior care se ocupă de cărţile de gen (uneori spre mirarea colegilor, a şefilor etc.), fiecare editură cu subgenul favorit. Citiţi continuarea.

Michael Haulică

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu